Angstige patiënten zijn voor zeer veel tandartsen dagelijkse realiteit en vragen vaak extra geduld tijdens een behandeling. Het is dus zowel voor u als voor hen een beproeving om alles zo soepel en pijnloos mogelijk te laten verlopen. Ontdek 5 concrete tips die u helpen om snel en eenvoudig uw patiënten gerust te stellen, zelfs nog voor ze plaatsnemen in de behandelingsstoel. Zo kunt u zich volop focussen op uw werk.
Een tandartsbezoek gebeurt best minimaal twee keer per jaar. Hierdoor zijn uw patiënten niet volledig vertrouwd met de behandelingspraktijken en materiaal dat zichtbaar is in uw praktijk. Deze vorm van onwetendheid kunnen gevoelens zoals angst en stress oproepen.
Als u merkt dat uw patiënt angstig is stelt u hem best gerust door op voorhand duidelijk uit te leggen wat u precies zult doen. Zo weet de patiënt waaraan hij zich mag verwachten en kan dit eventuele stress verminderen. Geef patiënten ook de kans om vragen te stellen zodat u hen kunt voorzien van een duidelijk antwoord. Op deze manier creëert u een vertrouwensrelatie waar zowel u als de patiënt baat bij heeft. Hierdoor kunt u een stuk efficiënter werken.
Vaak zijn patiënten met een duidelijke angst voor een tandartsbezoek ook vrij gespannen en verkrampt wanneer ze in de behandelingsstoel zitten. Hierdoor moet u uw zithouding ook aanpassen, wat kan leiden tot fysieke klachten. U kunt hierop eenvoudig anticiperen door bijvoorbeeld een ‘teken’ af te spreken tijdens de behandeling zelf. Op deze manier kunt u de behandeling even pauzeren wanneer uw patiënt hierom vraagt. Zo kan hij eventuele vragen stellen of opnieuw ontspannen tussen twee ingrepen door. Verder kan een signaal ook handig zijn bij het aangeven van pijn of om bijkomende informatie mee te delen.
Dit is zeker handig bij kinderen van een jongere leeftijd. Net zoals volwassenen kunnen ook zij een bepaalde angst hebben voor een tandartsbezoek. Daarom is het belangrijk om hen al op jonge leeftijd vertrouwd te maken met een tandartsbehandeling. U kunt hiervoor in uw wachtzaal speelgoed of een televisiescherm plaatsen zodat het wachten geen ongemakkelijk moment wordt. Daarnaast helpt ook muziek in uw praktijk om zowel tijdens het wachten als de behandeling zelf de stress te verminderen.
Ook de inrichting van uw praktijk kan de gemoedstoestand van uw patiënten sterk beïnvloeden. Zo hebben naast muziek ook kleuren een sterke invloed op uw patiënten. Rood straalt bijvoorbeeld kracht en passie uit maar tegelijkertijd ook gevaar. Groen en blauw stralen daartegenover rust en vertrouwen uit en zijn dus beter voor angstige patiënten. Verder helpen ook foto’s en natuurlijk licht om het stresslevel te verlagen. Zo kunt u een warme en vertrouwde omgeving creëren waar zelfs patiënten zonder angst baat bij hebben.
Naast de inrichting van uw tandartspraktijk kan de vaak steriele, klinische geur bij veel patiënten negatieve associaties oproepen. Denk maar aan ziekenhuizen bijvoorbeeld. Hierbij kan het gebruik van geuren in uw tandartspraktijk duidelijke verlichting bieden en ervoor zorgen dat de stress bij uw patiënten daalt. Op deze manier kunt u zich focussen op uw werk terwijl uw patiënt minder gespannen is tijdens de behandeling.
Hiervoor biedt Moonwood met zijn professionele geurtoestellen een geschikte oplossing. Moonwood is een specialist op vlak van geurbeleving in tandarts- en medische praktijken waar een klinische en onaangename geurt vaak aanwezig is. De geurtoestellen van Moonwood zijn volledig gericht op het creëren van een positieve gemoedstoestand van uw patiënten zowel tijdens het wachten als tijdens de behandeling zelf.
Moonwood biedt speciaal ontwikkelde geuren aan die o.a. een stress verlagende werking hebben bij uw patiënten. Ze voldoen verder aan de meest recente Europese wet- en regelgeving en hebben geen nadelige effecten voor mensen met bijvoorbeeld longaandoeningen. Daarbovenop zijn de flacon aroma’s zeer zuinig en geniet u ongeveer 100 dagen van een constante geurverspreiding.
Wilt u graag meer informatie over wat een juiste geurbeleving kan doen voor uw praktijk? Uw account manager staat klaar om al uw vragen te beantwoorden.