5 redenen om een mondhygiënist aan te nemen in uw praktijk

Wist u dat een mondhygiënist een grote meerwaarde kan betekenen voor u als tandarts en een rol kan spelen in de groei van uw praktijk? Hij kan uw werk verlichten en brengt daarnaast ook veel tijd door met uw patiënt, een aspect dat zeker voordelen biedt.

Net voor de zomer van 2019 studeren de eerste mondhygiënisten af. Een primeur in België, want de professionele bachelor mondzorg bestaat nog maar sinds september 2016. De opleiding focust vooral op de praktische kant van de preventieve mond- en tandzorg. Dat wil zeggen dat u midden volgend jaar een mondhygiënist aan uw team kan toevoegen die helemaal klaar is om te starten in uw tandartspraktijk.

1. Een mondhygiënist verlicht het werk van de tandarts

Een mondhygiënist neemt in eerste instantie de preventieve mond- en tandzorg op zich. Hij mag bijvoorbeeld de gezondheidstoestand van de tanden en de omringende weefsels van het gebit van de patiënt onderzoeken en beoordelen. Naast die preventieve taken, mag hij ook medische handelingen uitvoeren (zoals het verwijderen van tandsteen) onder begeleiding van een tandarts. Op die manier kan hij uw werk verlichten en kan u tijd vrijmaken om u meer op complexe ingrepen te concentreren.

2. Patiënten moeten minder lang wachten op een afspraak

Omdat een mondhygiënist een aantal taken zal overnemen van de tandarts, kunnen meer afspraken ingepland worden. Zo kan de mondhygiënist bijvoorbeeld al starten met het reinigen van het gebit, terwijl de tandarts de behandeling bij een andere patiënt nog aan het afronden is. Omdat er meer afspraken ingepland kunnen worden, zullen patiënten minder lang moeten wachten om een bezoek te brengen aan de tandartspraktijk. 

Patiënten die enkel preventieve mond- en tandzorg nodig hebben, kunnen bijvoorbeeld ook alleen een afspraak maken met de mondhygiënist, zonder dat u als tandarts bij het onderzoek aanwezig moet zijn. 

3. Een mondhygiënist speelt een belangrijke rol in patiënten- retentie

De mondhygiënist kan een als ambassadeur fungeren voor uw praktijk aangezien hij veel tijd doorbrengt met uw patiënten. Hij ziet ze waarschijnlijk vaker dan u en zo kan hij een band met hen opbouwen. Als hij erin slaag om het vertrouwen van de patiënt te winnen, kan hij een belangrijke rol spelen in patiënten-retentie. Een patiënt die vertrouwen heeft in zijn tandartspraktijk, kiest de volgende keer makkelijker voor dezelfde praktijk.

4. Acceptatie van de behandeling wordt verhoogd

Een mondhygiënist die tijdens zijn gesprekken met patiënten uw behandelingskeuze bevestigt, extra uitleg geeft en vragen beantwoordt, versterkt nog maar eens het vertrouwen dat uw patiënten reeds hebben in uw praktijk. Die bevestiging van de behandelingskeuze voelt als een tweede mening voor patiënten en dat zorgt voor een hogere acceptatie van de behandeling.

5. Een mondhygiënist kan mee het preventiebeleid bepalen

Geef een mondhygiënist voldoende vrijheid om zijn expertise in te zetten, zodat hij een echte meerwaarde kan beteken voor uw praktijk. Vraag hem wat hij kan betekenen voor uw praktijk, want zijn takenpakket kan heel gevarieerd zijn. Hij kan zich bijvoorbeeld ontfermen over het preventiebeleid van uw praktijk en een preventieteam aansturen, zodat u zich daar geen zorgen meer over hoeft te maken. Hij kan ook de werking van uw praktijk analyseren en een voorstel uitwerken om uw team nog efficiënter te laten werken. Kortom: een mondhygiënist kan pas voor een meerwaarde in uw praktijk zorgen wanneer u hem voldoende vrijheid geeft.

U ziet het, een mondhygiënist in uw team is zeker geen overbodige luxe. Hij kan, bij wijze van spreken, functioneren als uw rechterhand. Hij kan een hele reeks taken van u overnemen, zodat u zich kan concentreren op meer complexe behandelingen. En ook uw patiënten hebben er baat bij: ze moeten minder lang wachten op een afspraak en hebben meer vertrouwen in uw team.