Alles schoon hier? Een kritische patiënt ziet meer dan u denkt!


De eerste indruk van de patiënt is vandaag de dag een doorslaggevende factor in het succes van tandartspraktijken. Naast het interieur van de praktijk en de communicatie met de patiënt wordt vaak vergeten dat hygiëne voor de meeste patiënten een belangrijke rol speelt. De blik van de patiënt is kritisch en  kleine minpunten springen snel in het oog. Zelfs wanneer deze onbewust worden waargenomen, hebben ze toch een blijvend effect op de reputatie van uw praktijk.


Laten we ons in de schoenen van een nieuwe patiënt plaatsen

De eerste indruk telt

Bij het binnenwandelen van de praktijk is het aangenaam licht - een onberispelijke entree, een nette ontvangstbalie, een hartelijke verwelkoming, die een aangename, professionele indruk maakt. Ik voel me comfortabel in de wachtkamer. Goede stoelen, mooie stoffering, enkele ordelijk geplaatste tijdschriften van de afgelopen week. Tijdens het wachten zie ik echter een paar kleine dingen: een vuile vlek bij de lichtschakelaar, kruimels in de kinderhoek, vingerafdrukken op de glazen wand.

In de behandelkamer

Alles lijkt vrij nieuw te zijn. De kamer oogt enorm licht. Leuke tandartsassistent met wie ik begin te praten. De ongewassen haren van de assistent storen echter wel, maar op de kledij valt niets aan te merken. Bij een tweede blik op de ruimte blijkt niet alles zo nieuw te zijn als eerst gedacht: het plafond moet opnieuw geschilderd worden, een plint hangt los ... en de vuilnisbak heeft sporen achtergelaten op de muur.

Tijdens de behandeling

De tandarts komt binnen en desinfecteert eerst haar handen, dat vind ik een goed signaal. Ze begroet me kort, maar vriendelijke en ze begint meteen aan de behandeling. Handschoenen en een masker worden aangetrokken. Ik moet denken aan mijn vorige tandarts, die altijd naar sigaretten rook. Gelukkig hangt hier geen onaangename geur. Ik probeer me te ontspannen....


De goede indruk die je achterlaat op de patiënt essentieel

Dit kleine gedachte-experimentje laat zien: De patiënt neemt elk kleinigheidje waar en vormt op basis daarvan zijn of haar mening. Een perfecte hygiëne is voor hem/haar een teken van kwaliteit en professionaliteit. Dit geldt ook voor een verzorgd uiterlijk van alle medewerkers in de praktijk én de inrichting van de receptie en de wachtkamer. Oppervlakken, instrumenten, apparatuur en vloeren dienen niet enkel schoon gemaakt te worden omwille van principe, maar zeker ook voor de gezondheid en veiligheid van de patiënten. Patiënten zijn zich hier ook meer en meer bewust van.

Onze tip

Vraag uw patiënten af en toe naar hun indruk van uw praktijk. U kan hen zelfs een vragenlijst geven om netheid, vriendelijkheid en hun perceptie op de kwaliteit van uw behandeling te beoordelen. Op deze manier leert u hoe uw patiënt u en uw praktijk ziet. Neem de mening van de patiënt ook ter harte. Het belangrijkste is dat uw patiënt zich gerespecteerd voelt.