Augmented Reality brengt belang goede mondzorg tot leven

Originele bewustwordingscampagne Henry Schein Dental en Ivoclar Vivadent

Met een nauwe samenwerking willen Henry Schein Dental en Ivoclar Vivadent het belang van mondgezondheid onder de aandacht brengen van het grote publiek en bijdragen aan een goede mondzorg voor iedereen. Zij lanceren samen de innovatieve #OptraGateSelfie Augmented Reality campagne, een pilootproject in Vlaanderen en Nederland dat volgend jaar ook in andere landen wordt uitgerold.


Een gesprek met de initiatiefnemers van het project, Deborah Vermeulen-Rog, Marketing Manager bij Ivoclar Vivadent en Wendy Scheppers, Marketing Manager bij Henry Schein Dental.

Elke week toont nieuw onderzoek aan dat een gezonde mond essentieel is voor de algemene levenskwaliteit. Een verzorgd gebit en gezond tandvlees dragen bij tot een betere algehele gezondheid. Goede mondzorg helpt niet alleen bij de preventie van ziektes, maar draagt ook bij tot het algemene welbevinden. Toch is het met de kennis van het brede publiek in Nederland en België rond dit thema niet goed gesteld. Daarom hebben Ivoclar Vivadent en Henry Schein Dental de handen in elkaar geslagen om de bevolking op het gebied van mondgezondheid bewust te maken en om initiatieven met betrekking tot toegankelijke en preventieve mondzorg te ondersteunen.*

Mondgezondheid: een basisrecht voor iedereen
Wendy Scheppers: “De cijfers tonen aan dat het belang van mondgezondheid nog niet genoeg gekend is. Onze campagne wil de bevolking rond dit thema sensibiliseren, zonder te stigmatiseren en zonder belerend te zijn.”

Deborah Vermeulen-Rog: “De #OptraGateSelfie campagne is opgebouwd rond de warme oproep om een glimlach te doneren. Mensen laten glimlachen zit in de kern van het DNA van Ivoclar Vivadent. Lachen, eten, drinken, slikken en praten behoren tot onze basisbehoeften en zou daarom een fundamenteel recht moeten zijn voor iedereen. Vandaar dat wij ons ten volle blijven engageren voor preventieve en toegankelijke mondzorg voor iedereen.”

Scheppers vult aan: “Wij hebben elkaar gevonden in het gemeenschappelijke doel om iedereen toegang te geven tot een goede mondzorg. Dit is al jarenlang een belangrijk onderdeel van Henry Schein's wereldwijde programma voor bedrijfsverantwoordelijkheid, Henry Schein Cares. Deze campagne maakt deel uit van de inspanningen die wij leveren op het gebied van voorlichting, preventie en zorg. En nu steken wij samen met Ivoclar Vivadent een tandje bij (lacht).”

Innovatieve Augmented Reality
De centrale boodschap om een glimlach te doneren voor toegankelijke en preventieve mondzorg voor iedereen wordt op een verrassende manier uitgedragen met Augmented Reality (AR) technologie.

Deborah Vermeulen-Rog: “Augmented Reality wordt gebruikt voor de #OptraGateSelfie filter op sociale media. Je kan deze filter makkelijk delen op Facebook of via je Instagram verhaal. De actie wordt ondersteund met Augmented Reality Posters die tandartsen kunnen ophangen in de wachtruimte voor patiënten.”

Wendy Scheppers legt uit hoe dat concreet gebeurt: “Augmented Reality wordt gebruikt voor de #OptraGateSelfie filter op sociale media. Je kan deze filter makkelijk delen op Facebook of bijvoorbeeld op Instagram gebruiken in je verhaal. Wanneer je de QR-code op de begeleidende AR posters met je smartphone scant, komt het stilstaande beeld tot leven.”

Samen het verschil maken
“Naast uitgebreide aandacht, willen wij met deze campagne ook effectief bijdragen aan een betere mondzorg,” verduidelijkt Wendy Scheppers. “Wij weten dat enerzijds een beperkt budget en anderzijds angst voor de tandarts de belangrijkste drempels zijn.”

Beide partners gingen dan ook op zoek naar initiatieven om financieel en materieel te kunnen ondersteunen.

Henry Schein Dental en Ivoclar Vivadent zullen doneren een deel van de opbrengst van de campagne aan Dokters van de Wereld, een organisatie die kwetsbare mensen aan zorg helpt in Nederland, België en elders in de wereld en aan ‘Tand-em’, een Belgisch project van het Verbond der Vlaamse Tandartsen ondersteund door Henry Schein. Ivoclar Vivadent ondersteunt materieel door één OptraGate te doneren aan de lokale tandheelkundige hulporganisatie Tand-em per geposte #optragateselfie op social media.

De OptraGate is een onmisbaar en latexvrij hulpmiddel, dat vrij zicht geeft in de mond, en helpt o.a. bij diagnostiek van de mondgezondheid en tandheelkundige behandelingen bij patiënten. Het zorgt voor een effectieve isolatie van het behandelgebied bij elke tandheelkundige behandeling.

Deborah Vermeulen-Rog: “Het gebruik van OptraGate stelt patiënten op hun gemak en verhoogt de effectiviteit van de behandeling voor de tandheelkundige professional. Een win-win voor beide partijen.”

Meer informatie: http://www.optragatetooralhealth.com