Project van A tot Z? Kies voor Archimed!

Tandarts Nathalie Lemaitre uit Moeskroen verbouwde recent een nieuw aangekocht pand met de hulp van Archimed. Thomas Delbaere en zijn team volgenden dit project op van A tot Z. In dit interview leest u over haar samenwerking met de architecten. 


Hoe hebt u Archimed leren kennen?
Ik ken Archimed al ongeveer 10 jaar. Destijds was het de firma Arseus Dental die mij in contact bracht met één van de architecten voor de creatie van meubilair op maat in mijn tandartspraktijk.

Ik kreeg toen enkele ontwerpen van hen te zien en was meteen verkocht. Hun creaties zijn modern, sober, tijdloos en de materialen zijn van hoge kwaliteit. Ik ben erg gevoelig voor design en voor mij kon geen enkele andere architect die final touch bieden waardoor mijn praktijk eruit zou springen.

U koos voor een volledige renovatie. Waarom heeft u besloten uw bestaande praktijk uit te breiden?DSY-0024-1
Voor de goede orde, ik heb meer dan 20 jaar alleen gewerkt in een stad die kampte met een tekort aan tandartsen. Om de groeiende vraag van de patiënten op te vangen en een burn-out te voorkomen, had ik hulp nodig.

Mijn oude praktijk was gevestigd in een appartement in het centrum van Moeskroen. Dit was erg mooi, maar te klein om een extra tandarts en assistent te werk te stellen. Dus zocht ik een grotere praktijk. Ik bezocht verschillende huizen en vroeg de architecten van Archimed telkens naar hun mening om in te schatten hoe haalbaar het project was.

Ik ben uiteindelijk verliefd geworden op dit architectenhuis uit de jaren 1960. Destijds won het pand een architectuurprijs, maar er moest wel nog veel werk in verricht worden. Het was de manager van Archimed, Thomas Delbaere, die het eerste ontwerp maakte (schets en budgettering van renovatie plus inrichting).

Welke moeilijkheden heeft u ondervonden en hoe heeft Archimed u kunnen helpen?
Voor een totaalrenovatie zijn er uiteraard grote uitdagingen. Hoe creëer je namelijk een optimale, ergonomische en aangename werkruimte met behoud van een strak budget? Thomas deed verschillende voorstellen met betrekking tot de invulling van de verschillende ruimtes. Hij gaf me een nauwkeurige schatting van het budget dat ik zou moeten vrijmaken voor de renovatie en de verdere inrichting van de praktijk. Dit heeft me echt geholpen om aan het project te beginnen en me in het avontuur te storten.

Waarom heb je ervoor gekozen om met DTA te werken?DSY-0041
Ik had al ervaring met bouwen en renoveren in het verleden. Daarom wist ik dat er heel veel tijd kruipt in het coördineren van verschillende aannemers. Het was een groot geluk om beroep te kunnen doen op DTA voor de totaliteit van de werken. Natuurlijk is een aannemer die al het werk op zich neemt duurder, maar als je de efficiëntie (en zeggen we niet: “tijd is geld”) en de gemoedsrust vanwege de goede opvolging op de werf in acht neemt, ben je uiteindelijk altijd een winnaar.

Wat zijn de belangrijke elementen voor u in uw tandartspraktijk?
Werken in de tandheelkundige sector vergt een grote concentratie en is ook erg vermoeiend. Daarom is een optimale ergonomische werkplek essentieel. Door hun specialisatie binnen ons vakgebied deden Archimed en DTA er alles aan om aan onze behoeften tegemoet te komen. En het resultaat is ook nog eens mooi! Wat wil je nog meer?

Wat waren de uitdagingen bij het ontwerpen van uw tandartspraktijk? DSY-0079
In de bestaande structuur van het huis moesten de volgende ruimtes geïntegreerd worden: een ontvangstruimte, een wachtkamer, een röntgenkamer, 2 behandelkamers die grensden aan elkaar en aan de sterilisatie/opslagruimte. Daarenboven wilde ik het uitzicht op de tuin behouden voor meer natuurlijke lichtinval. Een laatste must was voldoende bewegingsruimte creëren. Zo werden uiteindelijk enkele steunmuren gesloopt, balken geplaatst en werd een koepel geïnstalleerd om de lichtintensiteit te verbeteren.

Was de samenwerking met de verschillende partners (Ekip Dental, Archimed, DTA, IT, etc.) goed gecoördineerd door Archimed?
Er was een zeer goede verstandhouding tussen de verschillende partners van het project. Heel het huis werd dan ook vernieuwd: de raamkozijnen, het dak, de inkom zodat mindervaliden makkelijk binnen kunnen komen, de vloeren (tegelvloer met een houtlook), de plafonds met veel aandacht voor de verlichting, sanitaire voorzieningen, … Ook het computernetwerk en de bedrading werd op voorhand uitgetekend met het oog op welke toestellen en units in de praktijk kwamen te staan. Dus op de dag dat de computers, radiologie-apparatuur en tandartsstoelen werden geïnstalleerd, verliep alles vlot, ook al ging het om verschillende merken.

Wat was de totale duur van de werkzaamheden?DSY-0073
De werkzaamheden begonnen in juni 2019 met de sloop van de muren, de vloer, de plafonds en het volledig strippen van de woning. De renovatiewerkzaamheden zijn na de zomervakantie gestart. Vanaf begin september ging alles heel snel.
Het werk werd midden oktober afgerond in plaats van eind september, zoals eerst gepland. Dit zorgde wel voor een beetje stress, maar omdat de verschillende teams alles op alles hebben gezet, is het goed gekomen. Op 21 oktober werkte ik voor het eerst in mijn nieuwe kantoor en de volgende dag verwelkomde ik mijn eerste stagiair. Het was een echte uitdaging, de timing was strak, maar we hebben het gehaald!

Was u tevreden over de samenwerking met Archimed?
Ik ben zeer tevreden over mijn samenwerking met Archimed en in het bijzonder met hun manager/architect Thomas Delbaere. Hoe druk hij het ook had, hij was aanwezig op cruciale momenten, volgde de werf zeer goed op en slaagde er door zijn kalmte en vriendelijkheid in om mij te kalmeren wanneer stress me overviel. Mijn dank gaat ook naar Jurgen van DTA voor zijn professionaliteit, esthetiek en de kwaliteit van zijn werk.

Ik heb nu een mooie, prettige en functionele praktijk, zowel voor mijn personeel, als voor mijn patiënten. Ik heb het plezier in mijn werk volledig teruggevonden. Het was een groot avontuur! Bedankt allemaal en tot ziens voor de renovatie van het tweede deel van het huis.

CTA BLOG LEMAITRE NL-2